alapitvany 1200

BESZÁMOLÓ HATÁRTALANUL! 2024.május 6-10.

(HAT-KP-1-2023/1 -000485 és HAT-KP-1-2023/1 -000486)

A Határtalanul! pályázat megvalósítását nagy várakozással, nagy lelkesedéssel várta a 7.a,
a 7.b és a 7.c osztály.
A korai indulás ellenére viszonylag gyorsan elrendeztük a bepakolást a buszokba, az utazáshoz szükséges igazolványainkat még egyszer ellenőriztük, könnyes szemmel búcsút vettünk szüleinktől, és egy közös fotó készítése után nekivágtunk a közel 2000 km-es ötnapos Határtalanul! programunknak.
1.nap: A hosszú utazás után magyar idő szerint 3/4 14-kor Vállajnál átléptük a határt.
A tanulmányi kirándulásunk első helyszíne Nagykároly volt. A város művészettörténeti szempontból kimagasló építészeti emlékekkel való gazdagítását főként a Károlyi család művészetpártolásának köszönheti. A Károlyi-kastély kertjében tettünk sétát, idéztük meg a történelmet idegenvezetőnkkel, és az előre felkészült tanulói előadásokkal. Az Arany Szarvas Fogadó kapcsán Petőfi Sándor és felesége, Szendrey Júlia első találkozásáról is hallhattunk érdekességeket.
Érmindszenten az Ady Emlékházban a kiállítás megtekintése a tanulók önálló ismeretszerzését segítette. A hallottak és látottak, a készített fotók előzetes ismereteket fognak nyújtani a 8. osztályos Ady-tananyaghoz. Megkoszorúztuk Ady szobrát, tanulói kiselőadással, Ady-verssel emlékeztünk az Értől az Óceánig költőjére.
Nagykároly és Érmindszent után érkeztünk első szállásunkra, Torockóra.
2.nap: A kissé korai, hűvös ébredés és bőséges reggeli után megnéztük Torockó jellegzetes településszerkezetét, a hely történelmével, a vasbányászattal, vasfeldolgozással kapcsolatban is hallottunk érdekességeket. Tettünk egy sétát a faluban, közben megfigyeltük a falu egyedi épületeit, a falu szerkezetét. Az idegenvezetőnk elbeszéléséből megismertük Ignácz Rózsa Torockói gyász című regényét és annak történelmi hátteréről is hallottunk sok-sok érdekességet. Meghallgattuk azokat a kiselőadásokat is, amelyet tanulóink Jókai Mór: Egy az Isten című regényéből készítettek. Ebben a regényben olvashatunk arról, hogy Torockón kétszer kel fel a nap. Sajnos, ez ma már – tudtuk meg idegenvezetőnktől-, csak bizonyos évszakban látható jelenség.
És innen indultunk a leglátványosabb programra, helyszínre: a Tordai Sóbányába.
A méltán népszerű tordai hasadék mellett a nagy múltú város, Torda fő látnivalója az évszázadok óta működő sóbánya, mely Erdély egyik legérdekesebb látványossága. Tanulói kiselőadásokból több érdekes információval gazdagodtunk a bánya történetéről, különböző elnevezésű termeiről, és mi sem természetesebb, hogy idegenvezetőnk kérésére a leghosszabb visszhangot sikerült létrehoznunk.
Miután az erdélyi csorbalevest már megismertük, nagyon vártuk, milyen lehet a mics, amit ebédre kaptunk. Nagyjából mindenkinek ízlett a kürtős kalács mellett.
A program kétórás túrával folytatódott a Tordai hasadékban. Fantasztikus természeti látványokban gazdag kirándulásunk volt. A kiselőadásaink és idegenvezetőnk túraismertetése során megtudtuk a hasadék keletkezésének természetgeológiai keletkezését, ill. Szent László legendájának történetét. A hasadék 1938 óta védett terület, a 22. helyet foglalja el a világ hihetetlen turisztikai látványosságai között.
Az utunk Kalotaszeg felé vezetett. Közben Körösfőn áthaladva már láthattuk a vidék jellegzetes építészeti alkotásait.
Következő helyszínünk Marosvásárhely volt, ahol tanulóink érdekes, interaktív sétán vettek részt kiscsoportokban. A feladatlapon a város nevezetességeit kellett megtalálniuk a csoportoknak. Ügyesek voltak, feltalálták magukat, időre teljesítették a feladatokat. A vár udvarán, a templom épületén sok művészeti stílus jellemzőit figyelhettük meg. A városi séta során megálltunk a nevezetes épületek, szobrok előtt, felidéztük a történelmi eseményeket.
Megemlítettük Dragomán Györgyöt, aki kortárs magyar író, Marosvásárhelyen született,
1988-tól él Magyarországon, érdekesség róla, hogy Szombathelyen érettségizett. Instagramon, Facebookon is sok érdekességet olvashattok róla – ajánlotta a róla készített előadásában egyik diákunk legismertebb művével, a Fehér király című regényével együtt.
Az estét Gernyeszegen töltöttük. A vacsora után megbeszéltük az előző napok élményeit, fotókat válogattunk, amelyeket a témanapra fogunk felhasználni.
3.nap: Reggeli fényében látogattuk meg a Medve-tó környékét, de sajnos az eső leszakadt.... Megismertük a heliotermia jelenségét, sétát tettünk a Medve-tó körül. Gyönyörködtünk a sósziklákban, hallhattuk a keletkezésüket, és a tó vízének híres gyógyhatásáról is sokat beszélt az idegenvezetőnk. Szováta utcáján sétálva láthattuk a századforduló monarchia kori épületeit. Ezt követően Korondon a népművészeti vásárban nézegettünk, vásároltunk, megismertük a sókészítés történetét, Erdély hagyományait, népművészetét is megcsodálhattuk. Utunk során a szénégetők munkájáról is sok érdekességet hallottunk.
Farkaslakán Tamási Áron sírjánál megemlékeztünk az író munkásságáról, szalaggal tisztelegtünk emlékének. Szakállas Ábel történetével jövőre ismerkedünk meg, 8.osztályban.
Ebéd után Petőfi-emlékhelyek következtek.
A 7. osztályban szélesítjük Petőfi életének és költészetének megismerését. Ötödik osztályban már megismerkedtünk Petőfi életével és a János vitéz című művével, hallottunk a székelykeresztúri körtefáról is. Az emlékhely személyes felkeresése ritka pillanatok egyike volt az utunk során. Felidéztük a körtefa legendáját a Gyárfás-udvarház kertjében. Idéztünk a költő Egy gondolat bánt engemet… című verséből, szalaggal emlékeztünk Petőfi nagyságáról, valamint Kányádi Sándor költészetéről is említést tettünk.
Megkoszorúztuk azt a bizonyos emlékhelyet Segesvár előtt, ahol állítólag utoljára látták a költőt.
A programot Segesvár nevezetességeinek megtekintésével fejeztük be. Kis csoportokban játékos felfedező várlátogatással kutattuk fel a város történelmi helyszíneit. A híres óratoronytól indultunk, felfedező utunk pedig ide tért vissza. Kellemesen elfáradva érkeztünk Gernyeszegre, ahol újra erdélyi tájjellegű vacsorával vártak bennünket.
4. nap: Délelőtt Kolozsváron az Apáczai Csere János Elméleti Líceum diákjai vártak bennünket, majd a város nevezetességeivel ismerkedtünk. A városi sétán sok műemlék jellegű épületet, emlékművet láthattunk, megismerve a hozzájuk fűződő történelmi eseményeket, híres személyeket. Felkerestük Mátyás király szülőházát, a hatalmas méretű lovas szobra előtt készültek csoportképek, kis csoportokban megoldható feladatok által további nevezetességek felfedezése várta tanulóinkat.
Az utunk a valamikori Magyar Királyság területén fekvő Kalotaszeg felé vezetett. Kalotaszeg a templomépítészet szempontjából az egyik legegységesebb arculatú magyar tájegység, templomai négytornyosak, gazdagon díszítettek. Jellemzői a festett fakazetták. Idegenvezetőnk említést tett arról is, hogy Kós Károly művészetére nagy hatással volt a kalotaszegi népművészet. Hímzéseik is világhírűek.
A nap utolsó állomása a Király-hágó volt. Tanulói kiselőadásokból ismerkedtünk a más néven Erdély kapujával, amely a Réz -hegységben Kolozs és Bihar megye határán található 582m magasságban. Királyi oklevelek a település nevét Bucsa néven említik először. Csodálatos panoráma tárult elénk, lenyűgöző látványban volt részünk, és már jó időben, sütött a nap is.
Kissé fáradtan, de annál több élménnyel érkeztünk utolsó szállásunkra, Vársonkolyosra.
Az ízletes vacsorát itt is csorbalevessel kezdtük csak egykis változtatással. Vacsora után elfoglaltuk szobáinkat, és a szállás udvarán végre jó időben beszéltük meg a nap eseményeit, és az utolsó nap programjára készültünk.
5.nap: Vársonkolyost elhagyva Nagyvárad felé vezetett utunk. Itt ismét interaktív felfedező városnézésben ismerkedtünk a várossal. Nagy hatással volt ránk ez a város 900 éves történelmével, csodás épületei vonzzák a látogatókat. Nem lehetett nem észrevenni, eltéveszteni Várad emblematikus épületét, a szecessziós műemlékét, a Fekete Sas palotát, a város főterét, ahol villamos is közlekedik, mégpedig lila. Nagyvárad Biharország fővárosa, mesélte idegenvezetőnk, aki azt is elmondta, hogy az egyik leglátogatottabb város, lehetetlen eldönteni, melyik a legszebb épülete Szent László városának. Érdekes pillanatok egyike volt, amikor az itt alakult Holnaposok szoborcsoport üres székében ültünk. A sétálóutcán felállított életnagyságú bronz műalkotás így ,,aktívvá” vált a szombathelyi Gothard-os, kámoni diákokkal.
Határtalanul! pályázatunk utolsó állomása Arany Jánosról szólt. A nemrég felújított Csonka-torony igazán remek zárása lett a programnak. A felújított emlékhelyen koszorúzással is tisztelegtünk a Toldi írója előtt, a kiállítás interaktív, játékos feladatait mindenki lelkesen oldotta. Az itt készített saját fotók segítségével Arany-leporellót készítünk a témanap kiállításához.
És sajnos .... búcsút vettünk idegenvezetőnktől, és elindultunk Méhkerék felé.
Az ötnapos Erdélyi utunk rengeteg ismerettel, sok-sok érdekességgel, látványosságok megismerésével végére ért. Kissé fáradtan , de annál feledhetetlenebb élményekkel értünk haza.

Fotóalbum:

Képernyőkép 2024 05 21 195316

Közzétételi lista

Különös közzétételi lista

ITT  olvasható
 
COVID 19 adatok:
Fertőzöttek száma:
Dolgozók száma: 0
Gyerekek száma: 0

Dokumentumok

Itt letöltheti, vagy online olvashatja dokumentumainkat, .pdf kiterjesztésben. Kérjük, kattintson a megfelelő címre.

Elérhetőség

Cím: 9700 Szombathely, Benczúr Gyula utca 10.

Titkárság: +3620 4272526

Igazgatóhelyettesi iroda: +3620 4271054

Fax: +3694 505-670

email: kamon kukac gothardiskola.hu

 

Korszerű Iskoláért Alapítvány

 Számlaszámunk: 11747006-20118147
Adószámunk: 19246640 - 1 - 18
A Korszerű Iskoláért Alapítvány éves szinten milliós nagyságrendben járul hozzá az iskolai infrastruktúra fejlesztéséhez.
Ezúton is szeretnénk megköszönni támogatóinknak, hogy az elmúlt tanévben iskolánk alapítványának ajánlották fel személyi jövedelemadójuk egy százalékát!
 
Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy és , szöveg, amely így szól: „A Korszerű Iskoláért Alapítvány éves szinten milliós nagyságrendben járul hozzá az iskolai infrastruktúra fejlesztéséhez. Adószámunk: 19246640-1- 19246640-1-18 18 1 1% % Számlaszámunk: 11747006-20118147 KÃSZÖNJÜK!”
 
 

tanulmanyi

sport

ETKEZES 4

etlap 3

kreta 2

classroom 2

TANEV RENDJE 2

dokumentumok 2